In deel 1 van dit artikel wordt aandacht besteed aan het wegpesten van een Liberiaans gezin uit het Brabantse dorp Waspik. Dit geval staat niet op zichzelf. Het kan zelfs als voortzetting van eeuwenoude Nederlandse tradities worden gezien. Deel 1 gemist? Lees hier alles over het wegpesten van het gezin uit Waspik.
In het Brabantse dorp is sprake van collectieve acties van dorpsjongeren tegen een gezin dat afwijkt van de geldende normen. In vroegere tijden bestonden er soortgelijke acties. Toen waren ze voornamelijk gericht tegen mensen die afweken van de huwelijksnormen. Denk hierbij aan het verbreken van een huwelijksbelofte, het ongetrouwd samenwonen of het verwaarlozen van het gezin. Een groot aantal jongeren ging dan ’s avonds naar het huis van het slachtoffer en maakte tot in de late uurtjes zoveel mogelijk lawaai. Verder gooide men met stenen, modder, planken of andere voorwerpen naar het huis, en soms brak men delen van het huis, de inboedel, de tuin of bijgebouwen af. Deze vorm van eigenrichting werd charivari of ketelmuziek genoemd.
Ook vreemdelingenhaat is niets nieuws in de dorpse omgeving. Als je uit een dorp 10 kilometer verderop kwam, was je al snel een ‘Vlokkenhovense Turk’ of een ‘Delftse Kalfskop’. Groepjes jonge mannen uit rivaliserende dorpen gingen elkaar regelmatig met vuisten, stenen, stokken of knuppels te lijf, het zogenoemde ‘hoopvechten’. Dit verschijnsel kwam in ieder geval tot halverwege de twintigste eeuw en mogelijk zelfs tot de huidige tijd voor.
De functie van dergelijke animositeit was het versterken van het groepsgevoel en de groepsidentiteit van de dorpsgemeenschap. Door te benadrukken wat er slecht en anders aan ‘de vijand’ is, bevestigt men wat er goed is aan de eigen groep en hoe men zich daar behoort te gedragen. Bovendien werd zo de eigen huwelijksmarkt tegen ‘kapers op de kust’ beschermd. Ten slotte waren de vechtpartijen tussen jonge mannen uit rivaliserende groepen een middel om hun positie binnen de eigen groep te vestigen en een mannelijke identiteit te ontwikkelen.
Ook voor vreemdelingen van verder weg was men niet altijd even aardig. Aan Duitsers had men bijvoorbeeld ook voor de oorlog al een hekel. Zo schreef een anonieme schrijver in 1760 over Duitse trekarbeiders: “Men moet dit Moffelijk gebroed een bijzondere Wijk, zoo wel als de Jooden in de stad geven met de naam ‘Moffenwijk’”. Een passagier op de stoomboot van Purmerend naar Alkmaar zag hoe zijn Hannoveraanse mede-passagiers vanaf de kant door vrouwen en kinderen, en vanaf voorbijvarende schepen door knechts, voortdurend werden uitgescholden voor ‘mof, mof’. Verder werden er beledigende deuntjes gezongen.
Een extreem voorbeeld van vreemdelingenhaat was de ‘zigeunerjacht’. Deze werd eind zeventiende en begin achttiende eeuw regelmatig georganiseerd, vooral in Overijssel en Gelderland. Naast zigeuners en andere rondtrekkende groepen richtte deze zich soms tegen ‘Smousen’, ofwel Duitse en Poolse Joden.
De huidige terreur in Waspik kan dus gezien worden als variant op eeuwenoude kul-turele tradities. Tradities waar wij in Nederland overigens zeker niet uniek in zijn. Veel landen in en rond Europa hebben een soortgelijk verleden. Niet voor niets vertoont deze Brabantse straattereur veel overeenkomsten met het wegpesten van ‘afwijkende’ gezinnen door Nederlanders van Marokkaanse afkomst. Hierin lijken we dus meer op deze allochtone landgenoten dan we misschien zouden willen.
De ‘kut Marokkanen’ moeten van Wilders het land uit. De vraag is dan wat er met deze groep ‘kutboeren’ moet gebeuren? Het oud-Hollandse verbannen lijkt mij een goede oplossing. En dan het liefst naar Liberia.
vrijdag 12 oktober 2007
Algemene Beschouwingen: Traditioneel straatterrorisme, deel 2
Gepost door Kul-tuur.nl op 01:37
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
7 opmerkingen:
Wat nou 'kutboeren'? Die kut-buitenlanders hebben verpesten alles voor ons en pikken onze bannen in. Zeker goed da wij ze weggepest hebben. Ga zelf na LIberia. Onzinsite!
Er is eerder krapte op de arbeidsmarkt, dan dat iemand 'onze banen' inpikt. Jij woont zeker ook in een dorp zonder allochtonen?
Het punt van deze site is, dat bij elke cultuur en elke etnische groep voldoende vervelende elementen te vinden zijn. Bij allochtonen bepalen juist die elementen vaak het nieuws, terwijl een overgrote meerderheid daar niets mee te maken heeft. Op deze site draaien we de zaken eens om, en benadrukken we alleen de vervelende kanten van autochtonen.
Wat nou slechte kanten van autochtone? Die zwarte klootzakke moten gewoon oprotten. Verpesten hier ales voor ons. Kijk maar naar die steekpartijen op die scholen. Ja ik woon in een wit dorp en ben er trots oP. Minder rotzooi!
Eigen volk eerst!!
Zoals gezegd, in elke cultuur zijn vervelende elementen te vinden, en in elke etnische groep foute personen. Die mogen wat mij betreft aangepakt worden.
Wat die steekpartijen op scholen betreft, allochtonen zijn echt niet de enigen die steken. Ik herinner me bijvoorbeeld Kerwin Duinmeijer die al in 1983 door een skinhead werd doodgestoken. Tot aan het begin van de twintigste eeuw was het op grote delen van het platteland bovendien normaal om conflicten met het mes uit te vechten. Misschien schrijf ik daar nog wel eens een stukje over..
Tot slot ben ik benieuwd hoeveel last jij in je 'witte dorp' van allochtonen hebt gehad, dat je zo erg anti bent geworden?
Hallo kul-tuur,
Zeer interessante website en bijzonder om eens te zien hoe zaken vanuit een ander perspectief bekeken worden. Jammer alleen dat domme posts zoals bij dit verhaal worden toegestaan! Het is niet alleen asociaal, slecht verwoord en ronduit krom Nederlands, het is ook nog eens discriminerend. Lang leve de vrijheid van meningsuiting?
Groeten, Evelien
Hoi Evelien,
Allereerst bedankt voor de complimenten. Leuk dat je het interessant vindt!
Wat betreft het moderaten van reacties, het blijft een lastige afweging tussen vrijheid van meningsuiting en het verwijderen van beledigende of discriminerende uitlatingen. Voorlopig kies ik er voor om de discussie inhoudelijk aan te gaan. Als er geen zinnige reactie komt, ziet iedereen vanzelf wat die standpunten waard zijn.
Mocht blijken dat er veel van dit soort reacties geplaatst worden, dan wordt het beleid eventueel gewijzigd.
Persoonlijke beledigingen en bedreigingen worden sowieso altijd verwijderd.
kul-tuur.nl
Ik ben EN blij met dit beleid van moderaten EN blij met een site die ons allemaal met onze vaak te lange Hollandse neuzen op een grappige manier op de feiten drukt. Ga zo door!
Een reactie posten